středa 25. dubna 2012

Sváteční jablečný štrúdl

Tento štrúdl jsem kdysi pekla jako svoji premiéru a byl to můj úplně první štrúdl. Tehdy jsem se ještě bála péct z listového těsta, protože jsem měla nějak zafixované, že to je složité. Dnes už vím, že štrúdl z listového těsta patří rozhodně k rychlejší variantě. Jestli k chuťově lepší, to musí každý posoudit sám. Já třeba upřednostňuji tento sváteční, ale u manžela je favorit rozhodně listnáč. :-)) Zdroj, ze kterého jsem čerpala, svůj výtvor nazývá jablečný závin pro začátečníky. Naše mamka, když tento závin ochutnala, prohlásila, že je takový sváteční, takže jsem ho nazvala sváteční. A hned po mně chtěla recept. Takže mami, tady ho máš! :-)
Ale i to slovo pro začátečníky je tam přiléhavé, protože s těstem se výborně pracuje, vůbec se netrhá a klidně můžete vzít celý velký plát těsta do ruk a zvesela ho otočit a vůbec se neroztrhne.


Samozřejmě, že jsem přemýšlela, jestli by nešel i trochu ozdravět. :-) Napadlo mě dát 1/3 mouky celozrnné pšeničné. Ale jelikož jsem v ten den, kdy jsem pekla tuto dobrotu, už pokazila svým experimentováním oběd, tak jsem radši už neriskovala. Takže snad příště. :-)

A ještě jedna věc. Nedávno jsem zjistila, že štrúdl se píše s čárkou nad u. To mě docela překvapilo. Vždycky jsem dávala kroužek. Vlastně ani nevím, z jakého důvodu se tam píše čárka a ne kroužek. Ale na pravidlách.cz to tak prostě je a tam chodím vždycky na rady, když si nejsem jistá s pravopisem.

Suroviny:
Těsto na 3 štrúdly:
  • 600 g pšeničné hladké mouky,
  • 2 vejce,
  • 10 PL mléka,
  • 120 g cukru moučka,
  • 125 g rostlinného tuku (Hera, Stella),
  • 1 prášek do pečiva.
Náplň:
  • trocha strouhanky,
  • 1,5 kg nahrubo nastrouhaných jablek,
  • skořice,
  • cukr krystal (nebo hnědý cukr),
  • dle chuti rozinky nebo ořechy (nejlépe pomleté), 
  • kousíček másla na potření upečeného štrúdlu.

Postup:
  1. Rostlinný tuk si dopředu vyndáme z lednice, aby byl trochu změklý a lépe se s ním pracovalo.
  2. Všechny suroviny na těsto smícháme a uhněteme v ruce. 
  3. Těsto rozdělíme na tři stejné díly. Z každého dílu vyválíme obdelník. Pak ho posypeme hrstkou strouhanky, nastrouhanými jablky, cukrem a dle chuti rozinkami nebo ořechy a na závěr opět trochou strouhanky. Pak zavineme, konce přimáčkneme k sobě a zahneme pod štrúdl. 
  4. Dáme do vyhřáté trouby péct asi na 25 minut na 180 stupňů. 
  5. Upečený štrúdl potřeme máslem, tím krásně zvláční. 
  6. Před podáváním můžeme pocukrovat. Já nikdy necukruju. :-)


Žádné komentáře:

Okomentovat