pondělí 9. dubna 2012

Velikonoční mazanec, aneb poprvé a naposled??

Dneska nebudu zveřejňovat žádný recept na mazanec, protože se necítím dostatečně fundovaná. Ráda se ale podělím o svůj zážitek s přípravou tohoto tradičního velikonočního pokrmu.

Můj první velikonoční mazanec

Přišel den D, na který jsem měla naplánované upéct velikonočního mazance. Týden dopředu jsem si studovala různé recepty, až jsem si našla takový, který se mi zdál pro mě přijatelný. Nevypadal tak složitý. Nutno říct, že nemám s kynutým těstem téměř žádné zkušenosti. Dělala jsem pouze jedenkrát kynuté tvarohové buchty. Dokonce byly částečně z celozrnné mouky a až na tu náplň se mi povedly a byla jsem nadšená. Těsto kynulo úplně nádherně. Tehdy jsem použila sušené droždí, pač jsem slyšela, že pro začátečníky je lepší.

Když jsem se teda pustila do mazance, tak jsem hledala recept se sušeným droždím. Pečení jsem tradičně naplánovala na večerní hodiny, kdy bude malý spinkat, ale mísit začnu samozřejmě dřív. Předem jsem teda manželovi oznámila, že musí hlídat na plný úvazek.

Těsto jsem zamísila podle návodu, dělalo se mi krásně a byla jsem nadšená, přikryla jsem utěrkou a nechala kynout (aspoň jsem ti to myslela, že nechávám kynout :-)). Po 15 minutách jsem ze zvědavosti šla nakuknout, jak to vypadá. Těsto se ani nehlo, to mi přišlo divné. Jako 15 minut, to už by se něco dít mohlo, za dalších 15 minut zase nic. A tak jsem čekala hodinu a nedočkala se. To už jsem začala volat SOS: "Mami, spíš? Prosím Tě, co mám dělat, těsto mi nevykynulo." "Hmm, já nevím, mně se to ještě nikdy nestalo." :-)))

Nakonec jsme vymyslely, že tam dám další sušené kvasnice, jako zkažené už to bylo, tak víc už by se to snad nezkazilo. Pomohlo to ale jen trochu, těsto moc nekynulo, měla jsem pocit, že tak úúúúplně malinkato se zvedlo. A to už jsem ho měla u topení, u rozehřáté trouby a nic. Tak jsem hledala internetové diskuze a dočetla se, že když nevykyne, tak třeba ještě vykyne v troubě při pečení. Už bylo deset večer, říkám, už na to kašlu, musím jít taky někdy spát, tak jsem udělala dva bochánky a dala péct. Jo a taky musím říct, že už jsem začala být pěkně protivná a manžel se šel radši někam schovat. :-)) K mému velkému překvapení bochánky se zvedaly a zvedaly a nálada se zlepšovala. Pekla jsem tedy hodinu. Spát jsem šla nakonec někdy po půlnoci.

Ráno jsem se vzbudila s šílenou migrénou, celé dopoledne jsem byla nepoužitelná, bylo mi zle od žaludku atd. atd., kdo trpí migrénou, jistě ví, jak to probíhá. Pak naštěstí zabraly prášky a já jsem šla ochutnat to velké dílo. Trošku překvasnicované, možná takové hutnější, prostě jak řekl manžel, není to úplně ono. Po dvou dnech jsem uznala, že je to aspoň originální a jinší jak z obchodu a na tu netradiční chuť jsem si zvykla. A jak jsem si myslela, že už ten mazanec nechci ani vidět, tak teď už to naopak beru jako velkou výzvu do příště a už se těším na další pečení mazance. :-))


Zajímaly by mě dvě věci? 
  1. S jakým droždím je to jednodušší, s čerstvým nebo sušeným?
  2. Už se vám někdy stalo, že vám nevykynulo těsto? Jak jste to řešili?

5 komentářů:

  1. Těžko říct, co je jednodušší. Já používám obě droždí. Taky se mi stalo, že po čerstvém droždí mi nic nevykynulo (a to byl kvásek výstavní), kdežto u toho sušeného mi těsto málem vyběhlo z mísy. Fakt nevím.

    KDyž se mi stalo, že těsto nevykynulo, mávla jsem nad tím rukou, normálně jsem to zpracovala a v troubě to to trochu nakynulo, takže žádná hrůza.

    Jinak nerada používám kynuté těsto z důvodu, že opravdu nemusí vykynout a trochu mi taky vadí ta kvasnicová chuť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já každopádně příště zkusím čerstvé droždí, už jenom proto, ať mám novou zkušenost :-)
      jinak já měla kynuté těsto vždycky hrozně ráda, proto mě láká se ho opravdu dobře naučit, tak snad časem :-)

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. ahoj
    je v podstate jedno či použiješ čerstvé, alebo sušené, ale nie každé sušené je dobré. Ja používam saf-instant, na obale je taká modrá lastovička, s ním mám najlepšie skúsenosti. Sušené má jednu veľkú výhodu, cesto nie je cítiť za kvasnicami, aj keď to s droždím preženieš a dáš ho viac.
    Pri kysnutom ceste je dôležité, aby mali všetky suroviny zhruba rovnakú teplotu a múku treba preosiať, aby sa prevzdušnila.
    Keď cesto kysne, nesmie byť v prievane. Zvyknem vyhriať rúru na cca 40st. potom ju vypnem a vložím do nej zakryté cesto v miske.
    Olej do cesta pridávaj až nakoniec. Skús niekedy podľa tohto receptu, toto cesto ťa určite nesklame :) http://jurajb.blogspot.com/2011/02/kysnute-pecene-buchty.html dobrú chuť :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji za podrobný popis :-)
      už jsem slyšela o těch radách, že mají mít suroviny stejnou teplotu, těsto nemá chytit průvan, s tou prosátou moukou jsem to neznala, vždycky mi to připadalo jako blbost, ale nejspíš na tom něco bude :-) takže snad příště budu úspěšnější a zkusím třeba to tvoje těsto :-)

      Vymazat